'אל תשלו את עצמכם. זה הרבה יותר עמוק מעימות טריטוריאלי'

עמנואל מימון

ד"ר מוטי קידר: המאבק על הארץ הוא לא רק מאבק טריטוריאלי. יש כאן רבדים עמוקים הרבה יותר. בהרבה חוגים מבינים רק את הרובד העליון, הטריטוריאלי.

מערכת ריבונות
01-03-2022

יש בהנהגה הישראלית מי שמעדיפים לעצום עין ולהתעלם מכך שהמאבק הערבי בישראל אינו מאבק טריטוריאלי אלא מאבק דתי, על אף שזו המציאות. כך קובע המזרחן ד"ר מוטי קידר בהרצאה שנשא בפני משתתפי סיור שהובילה תנועת הריבונות ביהודה ושומרון.

ד"ר קידר קובע כי פרשנות זו של חלקים מהמנהיגות בישראל את המציאות היא זו שמונעת מהם למצוא את הדרך להתמודדות הנכונה עם אתגר העימות עם ערביי יהודה ושומרון ולהגיע להישגים של ממש לביטחונה של מדינת ישראל.



קידר פתח את דבריו בסיפורו של אחד הראיונות האחרונים אותם העניק לתקשורת הערבית. היה זה לכלי תקשורת ירדני ובראיון נשאל מדוע ישראל אינה מקימה 'מדינה פלשתינית בגדה המערבית שבירתה ירושלים הקדושה', שורת מילים הנאמרות ברצף כמושג קבוע בתקשורת הערבית.

קידר מספר כי בתגובה שאל את המראיין הירדני ואת חברי הפאנל מדוע הירדנים עצמם שכבשו את יהודה ושומרון והחזיקו באזור זה במשך 19 שנה לא הקימו מדינה שכזו, ואם לא די בכך הרי שהם גם טבחו בפלשתינים בשלושה ימים בספטמבר השחור בהיקפים גדולים הרבה יותר מכפי שנהרגו פלשתינים מישראל לאורך כל השנים.

תגובת הירדנים הייתה בתחילה שתיקה, "הם לא רגילים לישראלי שמשיב מלחמה. רגילים לישראלים מתנצלים", הוא אומר, ומיד לאחר מכן נפתח ויכוח בין המשתתפים האחרים האם ראוי להעלות ישראלים לשידור ובכך לתת להם בימה. בכך הפנו את תשומת הלב מהסוגיה בה פתחו לסוגיה אחרת, אך במהלך הדיון שנוצר התבררה סוגיה מהותית חשובה. היה זה כאשר אחד המשתתפים קבע שאין להעלות יהודים לשידור, ובכך חשף שההתמודדות הערבית אינה עם הישראלים אלא עם היהודים, כלומר שאין מדובר בבעיה שמתחילה בשנת 48' אלא בימי מוחמד ומאבקו ביהודים.

"זו בעיה עמוקה הרבה יותר. הבעיה מתחילה בהיסטוריה של שבט חייבר והסוגיה עוברת למחוז הדתי שבו יש ביצה עמוקה וסמיכה של מסרים ורעיונות. על פי האיסלאם היהודי הוא בן הקופים והחזירים" מזכיר ד"ר קידר הקובע כי "המאבק על הארץ הוא לא רק מאבק טריטוריאלי. יש כאן רבדים עמוקים הרבה יותר ובהרבה חוגים בישראל לא ממוכנים להבין את הרבדים הללו. מוכנים להבין רק את הרובד העליון של הוויכוח הטריטוריאלי".

קידר מזכיר כי על פי חוקי האיסלאם יכול יהודי להגיע לכל היותר למעמד של בן חסות המשלם דמי חסות לגולגולת ולקרקע, עליו להיות ללא סממן ריבוני של משטרה או צבא, לא לרכב על סוס ולצעוד בצד המלוכלך של הדרך. כל זאת משום ש"לא קיבל את דת מוחמד, דת האמת, ודבק בדת הבטלה, הדת היהודית".

במציאות כזו הופכת מדינת ישראל לאתגר תיאולוגי קשה ביותר עבור המוסלמים עוד קודם לכך שהיא אתגר לאומי או טריטוריאלי. כיבוש יהודה ושומרון וירושלים מחזיר את היהדות לחיים עוד יותר, ושני אלה מעלים בעיני המוסלמי את השאלה על סיבת קיומו של האיסלאם אם אינו מבטל את היהדות כפי שיועד לו.

קידר מספר על פאנל בו השתתף יחד עם השרה לשעבר ציפי לבני, ולאחר שנשא דברים ברוח זו ביקשה ממנו לבני שלא יהפוך את הסכסוך לסכסוך דתי. הוא מצידו השיב לה שהסכסוך כול כולו הוא כזה גם אם היא מתעלמת מכך. עליה להתמודד עם המציאות לאחר שתדע להגדיר לעצמה את הבעיה האמתית.

בהמשך דבריו השיב קידר לדרך לפתרון שלדבריו גם היא צריכה להתעצב מבלי להתעלם מתפיסתו הדתית של הצד השני. "ביסלאם יש מנגנונים לחיות עם מציאות בעייתית וזהו השלום הזמני, שלום חודבייה. מוחמד הבין שלא יוכל להביס את בני שבת חודבייה ולכן נתן להם שלום זמני לעשר שנים. הוא אמנם הפר אותו אחרי שנתיים, אבל המוסלמים מסיקים מכך שניתן ליתום על שלום זמני במצב של חולשה ומהפרת ההסכם ההוא הם למדים שכאשר האויב נחלש יהיה אפשר לתקוף אותו גם אם זה עדיין בתקופת השלום הזמני". לדבריו המענה ההכרחי הוא: "אם ישראל תהיה חזקה, בזכות הארגונים המחדשים את הציונות, הם יבינו שהאויב היהודי חזק מדי ומסוכן מדי עבורם ויתנו לנו שלום זמני, ואם נהיה חזקים לתמיד השלום יהיה זמני אבל לתמיד".

לשאלת אחת ממשתתפי הסיור השיב ד"ר קידר על שאלת הסכמי אברהם שלכאורה מלמדים על תפיסה תיאולוגית אחרת, פייסנית הרבה יותר. קידר מדגיש בתשובתו כי "הסכמי אברהם לא נגעו בסוגיה הדתית". הוא מספר: "הייתה יוזמה לחבר הכרזה שיחתמו עליה ראשי העדות הדתית בישראל ובמפרץ, והיא שתיתן להסכמי אברהם הילה דתית. השתתפתי בחיבור המסמך והזהרתי שבארץ יחתמו עליה אבל שם יסרבו להסתכל עליה, ואכן כך היה. רבנים חתמו, אבל במפרץ אמרו עד כאן. נעשה עסקים אבל נתרחק מהעניין הדתי שיקומם עלינו את הג'יהאדיסטים".

תגובות
תגובות בפייסבוק
אתר זה מנוהל ע”י מתנדבים, כל תרומה תתקבל בברכה
לתמיכה ברעיון הריבונות
ריבונות - כתב עת מדיני
וכעת, כשהמזרח התיכון מתחדש
יהודית קצובר ונדיה מטר
24-06-2025
לזירה הצבאית מתווספת כעת הזירה המדינית, ובה לא נוכל לסמוך עוד על ניסים, גם אחרי שחזינו ברבים כאלה. המזרח התיכון המתחדש בימים אלה חייב לכלול ריבונות ישראלית ביהודה ושומרון ודחיית רעיון המדינה הפלשתינית.
ריבונות - כתב עת מדיני
מברכים ומתחייבים: נביא ריבונות
מערכת ריבונות
20-06-2025
שרים ואישי ציבור שיגרו את ברכותיהם לכנס נוער הריבונות שהתקיים בשדרות. צפו בסרטונים.
ריבונות - כתב עת מדיני
פרדוכס הנצחון
מערכת ריבונות
20-06-2025
על ישראל לתרגם את ניצחונה הצבאי להישג מדיני היסטורי משנה מציאות. ריבונות היא הישג שכזה. מאמרה של גיטה חזני-מלכיאור
ריבונות - כתב עת מדיני
צפו בפאנל בוגרי תנועת הריבונות
מערכת ריבונות
17-06-2025
בוגרי תנועת הריבונות וראשיה בעבר מתכנסים לפאנל מיוחד על משמעות היותם שגרירי ריבונות ודרכי ההשפעה של הנוער על תהליכים גדולים.
ריבונות - כתב עת מדיני
השר אליהו: רוצים ריבונות? תשאגו את זה
מערכת ריבונות
17-06-2025
השר אליהו בכנס נוער הריבונות: בונים על נוער הריבונות כתקוותה ועוצמתה של מדינת ישראל.
ריבונות - כתב עת מדיני
חקיקת הריבונות קרובה יותר מכפי שנדמה
מערכת ריבונות
15-06-2025
הקואליציה הנוכחית הובילה להסדרת ההתיישבות הצעירה ולהצבעה גורפת נגד מדינה פלשתינית. ח"כ רוטמן משוכנע שחקיקת הריבונות מתקרבת.
ריבונות - כתב עת מדיני
​החלטות מתקבלות בירושלים ולא בוושינגטון
מערכת ריבונות
15-06-2025
מנכ"ל מועצת יש"ע, עומר רחמים: "אפשר להחיל את הריבונות בישיבת הממשלה בשבוע הבא". צריך רק לרצות.
ריבונות - כתב עת מדיני
לא ניתן עוד להתנהל כמו לפני יום הטבח
מערכת ריבונות
15-06-2025
בנאום מרגש ועוצמתי פנה שמעון אלקבץ ששכל את בתו בטבח השבעה באוקטובר לנוער הריבונות וקרא לא לשכוח מול אילו מפלצות אנו מתייצבים.
ריבונות - כתב עת מדיני
הריבונות. כך זה יקרה
מערכת ריבונות
15-06-2025
חברי הכנסת הלוי ואילוז, מראשי שדולת הריבונות בכנסת, בראיון משותף על בימת כנס נוער הריבונות בשדרות.
ריבונות - כתב עת מדיני
השר קרעי: ללא ריבונות ביו"ש אין מדינה יהודית ואין ביטחון
מערכת ריבונות
15-06-2025
שר התקשורת, שלמה קרעי: הריבונות היא עמוד שדרה לאומי, היא בוקעת מתולדות עמנו ומהווה בסיס מוסרי המגובה גם במשפט הבינלאומי.