ריבונות מתחילה בתרבות ובשיח, וזו משימה של כולנו

מאיר אילפור

עבור חבר הכנסת עמיחי שיקלי משימת הריבונות נוגעת לכל אחד ואחת מאיתנו והיא מתחילה בשינוי השיח האישי מכיבוש והכלה לריבונות והכרעה.

מערכת ריבונות
20-03-2022

אל סבך הפוליטיקה הגיע עמיחי שקלי הישר מעולם החינוך כמי שהקים והוביל את מכינת תבור. ככזה שיח הריבונות שלו אינו מתחיל ומסתיים במהלכים פוליטיים ומדיניים שיביאו להחלת הריבונות הישראלית ביהודה ושומרון, אלא בנדבך עמוק בו לכל אחד ואחד מאיתנו יכולה להיות תרומה של ממש.

בעיני שיקלי לפני הכול ריבונות באה לידי ביטוי בשפה שבה אנחנו מדברים. "השפה היא שמעצבת את מציאות חיינו, והשמאל עושה שימוש מצוין בשפה ובה הוא מצליח להטמיע את המושגים שהוא מבקש להחדיר לשיח הציבורי. כל שיחה עם אנשי שמאל מתנהלת על בסיס אותם מושגים, בעוד הימין על פי רוב מגיב למושגים שהשמאל טבע ומתקשה לייצר מושגים משלו ולהחדיר אותם לקונצנזוס".

שיקלי לא פסימי. הוא דווקא מזהה שינוי חיובי בשנים האחרונות. "זה אמנם משתפר, אבל עדיין אין לימין את הכלים המרכזיים לעשות את זה. הימים נמצא בנחיתות במכוני מחקר ובתקשורת. מתחילה להיות השלמת פערים אבל הנחיתות הזו, בעיקר באקדמיה, עדיין קיימת".

לא להיכנע למונחים פוסט ציוניים

השיח הזה שעליו מדבר חבר הכנסת שיקלי מתחיל במושגים ומונחים פשוטים שהפכו חלק בלתי נפרד מהשיח הציבורי בישראל. "עצם העובדה שעדיין משתמשים במונח כמו 'שטחים' זה כישלון קולוסאלי של הימין. כדאי לשים לב שהמונח 'הקו הירוק' קיים רק אצלנו. זה מונח שלא מעניין את הפלשתינים. אצלם הקו הזה פשוט לא קיים. כך גם כל הטרמינולוגיה של 'כיבוש' ו'מתנחלים' הא טרמינולוגיה שמאלנית שלצערינו חדרה גם אלינו".

"זה לא מתחיל ונגמר ביהודה ושומרון. מונחים כמו 'הכלה', ההגדרה של גל הטרור שפקד אותנו ב'שומר החומות' כ"הפרת סדר", או כשהמשטרה רואה את מטרתה באירועים כאלה כ'הפרדה בין הניצים', כל אלה נובעים מעולם מושגים משובש. הכלה היא ההיפך מהכרעה, וכשנמנעים מלהגדיר את חובת ההכרעה אין עניין לבצע טיפול שורש. המילה הכרעה מבטאת פסיכולוגיה של התמכרות לשקט, רק לא להתעמת עם המציאות, גם אם זה אומר שלא נקרא לילד בשמו, כי אם נקרא לו בשמו זה יכול לעלות לנו בעימות אמתי".

דוגמא לשינוי כיוון במונחי השיח מוצא שיקלי בכנס סגני ראשי הערים בו השתתף לפני מספר שבועות. שיקלי דיבר על אחריות ומנהיגות וציטט משפטים מתוך נאום של ראאד סלאח בו הוא מדבר על היהודים כמי שמכינים מצות מדמם של ילדים. שיקלי קבע בנאומו נחרצות כי מי שעולה לרגל לאדם כזה הוא אויב של המדינה. התגובה בקהל סגני הערים הייתה פרץ גידופים, צעקות וקריאות מחאה. "הם התחילו להשתולל שם ולא ניתן היה לדבר. זה נקרא להתעמת ולהציב את הדברים כפי שהם. אם ההנהגה שלהם תומכת ברצח שוטרים אז מה הם מדברים על האלימות בחברה הערבית?".
כמחנך שפוגש את הדור הצעיר בכל רחבי הארץ מודע שקלי לשינוי התודעתי-התנהגותי העובר על החברה המערבית והשלכותיו גם על שיח הריבונות והנכונות להתעמת עם המציאות כפי שהיא ללא עיגול פינות. "צריך לומר את האמת. החברה הישראלית יהודית לשמחתנו ולצערינו היא חברה מאוד שבעה, מאוד לא ששה אלי קרב, מאוד מאוד מושפעת ממגמות פוסט מודרניות פרוגרסיביות שמוזרקות לתוך מחזור הדם שלה באינספור ערוצים". כשהוא פוגש בני נוער הוא מבקש מהם בראש ובראשונה לזהות את הפרוגרס בפעולה, "שימו לב ממה המציאות מורכבת", הוא אומר להם ומציג את המגמות הנסתרות שמאחורי פעילותן של קרנות זרות שתכליתן להחדיר לישראל מגמות מערביות המטשטשות את דמותה וייחודה של מדינת ישראל.

העם היהודי מול מתקפה חרישית של האימפריה החדשה

בהקשר זה הוא מזכיר את מחאת העדה האתיופית שהיה מי שדאג להחדיר לתוכה גם מהגרי עבודה מדרום תל אביב שיניפו יחד שלטים סגולים בנוסח 'עומדים ביחד'. "מה הקשר בין הפליטים לאתיופים? אין קשר", הוא שואל, עונה ומוסיף פרט ידוע פחות: "כשחוקרים מעט מגלים שיש קרן גרמנית שמממנת את הארגון הזה, והם אלה שעומדים מאחורי הניסיון להחדיר לקהילה האתיופית את רעיונות מחאת השחורים בארה"ב כדי לסכסך את האוכלוסייה הזו עם המחנה הלאומי ועם רשויות המדינה וכדי לערער את צביונה היהודי של המדינה. בירור נוסף מגלה שמדובר בקרן שהכסף שלה מגיע מממשלת גרמניה. זו אותה קרן שהובילה גם את המחאה נגד חוק הלאום".

"מדובר במחאות שמדברות לצעירים. משכנעים אותם שחוק הלאום סותר שוויון וזכויות אדם, אבל זה לא נכון. זכויות אדם נרחבות הן חלק ממה שאנחנו וממי שאנחנו, לעומת זאת את הקומה הנוספת של זכויות לאומיות קולקטיביות לא ניתן לתת. אנחנו בעד שוויון בזכויות אזרח ואדם ונגד שוויון בזכויות לאומיות כי המשמעות תהיה סוף המדינה הציונית יהודית. ההבנה הזו מקרינה לגבי התפיסה של הצעירים לזכות הריבונית שלנו בארץ ישראל".

את ההתמודדות העכשווית רואה שיקלי כהתמודדות עם עוד אימפריה בשורת האימפריות שעימן התמודד העם היהודי, לא פחות. "מאז ומתמיד התמודד העם היהודי עם אימפריות. כך היה מול האימפריה המצרית, האשורית, הבבלית, היוונית והרומאית ולאחר פרק זמן ארוך גם עם האימפריה הגרמנית נאצית. היום הוא מתמודד עם אימפריה נוספת, אבל זהו מאבק שונה. עם ישראל לא מבחין במאבק שמנהלת נגדו האימפריה המערבית שלא שולחת אליו ליגיונות חמושים ואין לה מטרה להשמיד אותו פיזית, אבל זו אימפריה שבכוח רך מבקשת למחוק את זהותו הלאומית, לערער את ריבונותו המדינית, לנשל אותו כליל מהאחיזה בחבלי המולדת ביהודה ושומרון, ולמעשה לרסק את המפעל הציוני".
המענה למתקפה האימפריאלית הזו מתחלק בפיו של שיקלי ל'סור מרע' ול'עשה טוב': "כדי לחנך צריך לפרוט את ההתמודדות לפרטים קטנים של סור מרע ועשה טוב. ב'עשה טוב' מחברים את הנוער למקורות התרבותיים, להיסטוריה של עם ישראל, לספרות עברית, לשירה, לטיולים והיכרות עם המורשת בשטח. כל אלה הן פעולות שבונות את החוסן התרבותי והלאומי ומגנות עלינו מהניסיון לטשטש את הזהות שלנו ולהחליש אותנו".

חלק ה'עשה טוב' נוגע למרכיבי השיח הישראלי. "אני מבקש מהנוער לחשוב פעמיים לפני שמאמצים את השיח של התקינות הפוליטית. למשל את הנחת המוצא שאומרת שאין אמת אחת, שזה ביטוי טריקי כי אם נחשוב לרגע נוסף נצטרך לשאול את עצמנו אם גם המשפט הזה הוא לא בהכרח אמת, וכאן כל תשובה תוכיח שהמשפט הזה לא נכון. עלינו לחשוף את הטוטליטריות שמאחורי הפרוגרס שמתחפש לליבראל. צריך לחשוף את השקר ואת עיוותי המושגים".

אל מול מונחי השמאל החודרים לשפתנו דורש שיקלי להחזיר אותנו אל מונחי היסוד. "אני לא מבקש להמציא שום דבר חדש, אלא בסך הכול שיהיה כאן רנסנס של מושגים. לדבר על זכותנו על הארץ בכל חלקיה, זה לא אומר שטקטית או אסטרטגית נכון להקים נקודת ישוב בבניין נטוש בג'נין, אבל גם אם אנחנו לא מקימים שם ישוב יש לנו את הזכות המוסרית לעשות את זה. כשמדברים אלינו במונחי שמאל עלינו לענות במושגים אחרים, מושגים של ארץ ישראל, של זכויות היסטוריות ומוסריות, מושגים של ריבונות".

תגובות
תגובות בפייסבוק
אתר זה מנוהל ע”י מתנדבים, כל תרומה תתקבל בברכה
לתמיכה ברעיון הריבונות
ריבונות - כתב עת מדיני
ריבונות חלקית – שגיאה היסטורית ואסטרטגית
מערכת ריבונות
02-09-2025
על רקע הדיווחים אודות מהלכי ממשלה להחלת ריבונות חלקית ביהודה ושומרון מפרסמת תנועת הריבונות את תגובתה
ריבונות - כתב עת מדיני
אוכלים דגים מסריחים. האם גם נגורש מהעיר?
יהודית קצובר ונדיה מטר
29-08-2025
קריאה לראש הממשלה: החל ריבונות ביהודה ושומרון עוד לפני הכרת המדינות במדינה פלשתינית בכינוס עצרת האו"ם.
ריבונות - כתב עת מדיני
לראשונה דיברנו עם נתניהו על פרטי הריבונות
מערכת ריבונות
19-08-2025
ראש מועצת יש"ע, ישראל גנץ, סיכם את המפגש עם ראש הממשלה בעופרה: "לראשונה בפגישה עם ראש הממשלה עסקנו בפרטי הריבונות"
ריבונות - כתב עת מדיני
קריאה להכרעה מדינית - ריבונות!
מערכת ריבונות
17-08-2025
בהובלת תנועת הריבונות מוגשת לראש הממשלה קריאה להחלת ריבונות ומאחוריה שורה ארוכה של ארגונים ותנועות.
ריבונות - כתב עת מדיני
הריבונות בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת. דיון מיוחד
מערכת ריבונות
30-07-2025
נציגים מנוער הריבונות נכחו בדיון המיוחד אודות הריבונות ויישומה, דיון בהובלת ח"כ צבי סוכות בוועדת המשנה של וועדת חוץ וביטחון. בפניכם כמה מהקולות ומהמראות.
ריבונות - כתב עת מדיני
הכנסת אמרה את דברה ההיסטורי: ריבונות היא הגשמת חזון העם
מערכת ריבונות
23-07-2025
ברוב דרמטי, בתמיכת ראש הממשלה וחברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה, אישרה הכנסת את ההצעה לסדר הקוראת לממשלת ישראל להחיל ריבונות ביהודה ושומרון. תנועת הריבונות מברכת וקוראת לעבור לשלב המעשה.
ריבונות - כתב עת מדיני
חברי הכנסת של הליכוד קראו להחלת הריבונות: "בין הים לירדן תהיה רק מדינה אחת"
מערכת ריבונות
21-07-2025
שרים וחברי כנסת מהליכוד קיימו בכנסת כנס מיוחד לקידום הקריאה לריבונות מלאה ביהודה ושומרון. סגן ראש הממשלה השר לוין: "אנחנו נמצאים שוב בהזדמנות היסטורית שאסור לנו להחמיץ להחיל ריבונות ביהודה ושומרון"
ריבונות - כתב עת מדיני
ח"כ שקלים: ריבונות אינה פריבילגיה. היא חובה ומהות
מערכת ריבונות
10-07-2025
צפו בנאומו הנחרץ של חבר הכנסת אושר שקלים הקורא להחלת ריבונות קובע: זו חובתנו לדורות העבר ולביטחון דורות העתיד.
ריבונות - כתב עת מדיני
​הנוער לשרי הליכוד וליו"ר הכנסת: תודה על קריאתכם הנחושה לריבונות
מערכת ריבונות
08-07-2025
נציגי נוער הריבונות מסרו לשרי הליכוד וליו"ר הכנסת תעודת הוקרה על מכתבם הקורא לראש הממשלה להחיל מיידית ריבונות ביהודה ושומרון.
ריבונות - כתב עת מדיני
נייר עמדה לקראת ביקור נתניהו בבית הלבן ומכבש הלחצים הצפוי
מערכת ריבונות
03-07-2025
רגע לפני צאת ראש הממשלה לביקור בוושינגטון מפיצה תנועת הריבונות נייר עמדה אודות העקרונות והערכים עליהם יש לעמוד גם מול לחץ ידידותי משמעותי.